Followers

Saturday, December 31, 2011

~ Melayu ke Cina ?? ~

Kisah 1

aku ada asaimen di Mid Valley...sampai je dekat KTM Mid...tiba-tiba....

Dia - hye miss!! u Melayu ke Cina yer??

MZ - *senyum simpul*

Dia - haiyaaa....u Melayu yer?? i ingat u Cina...muka u serupa Cina...

MZ - (dalam hati)...aku tak pakai tudung ker hari ni?? :))

Kisah 2

aku ada asaimen dekat Cheras...berbekalkan pengalaman tarian yang aku ada..aku pon meliuk lentuk kan jari jemari aku untuk tahan teksi...yeeaaahhh..dah berenti dan aku pon bukak pintu....

MZ - Assalamualaikum pakcik..boleh hantar saya ke Jalan Selimang??

Pakcik - Ya Allah nak!!! Melayu ker?? Pakcik ingat ke Cina tadi...

MZ - (dalam hati)...ayyyoookkk...pakcik lupa jawab salam..huhu....

Sepet sangat ke mata ku ini? apakah ciri-ciri yang membuatkan orang kata aku macam Cina?? katakan!!!!! :))


motip letak gambar?? nak minta tolong korang tengok..mata aku dengan mata binatang sebelah tu mana lagi besoooo?? huhu....


~ kenangan 2011~

apa yang best nyer 2011 bagi aku?? banyak memori yang aku lalui...tak kira la manis ker, pahit ker, masin ker, payau ker..tapi itu semua kenangan buat aku..dan yang pasti, segala kenangan tu lah yang akan aku ingat sampai bile-bile...dan kadang kala, kenangan tu jugak lah yang mengajar kita..kan??...aduhh...tibe2 TERpoyo plak...gaya macam penceramah tak bertauliah jer...huhu...

sebelum nak taip lebih panjang...aku nak berkongsi satu rahsia!! *ikot nada iklan oreo*..putar jilat....mama!!! hahaha....tak lah...aku nak bitaw yang hari ni aku keje..dan aku pilih pc yang dapat selindungkan wajah bulat aku ni dari bos...lalala...bos tak marah kan..rilek la bos...esok nak masuk tahun baru dah...bos kene berazam, jangan marah2 lagi tau...huhuhu....*lau bos baca ni..mampus aku* :p

  • KENANGAN MANIS
aku dapat diterima sebagai praktikal student dekat Utusan Malaysia...korang ingat tak entri Utusan Malaysia yang aku selalu merengek bila nak dapat tempat praktikal tu....so dah terjawab..kini aku pon dah nak abih praktikal kat Utusan ni...

 ni bukan lah byline pertama aku..tapi inilah Kenangan Manis aku..nama keluar surat khabar..dan satu pencapaian yang membanggakan bagi seorang praktikal student macam aku ni...:))

Kenangan Manis sebab kakak aku sah jadi tunangan orang...mesti korang pelikkan..patutnya jadi kenangan manis kakak aku..nape aku plak yang over?? sebabbbbbbbb...lepas die dah selamat bertunang dan bernikah..turn aku plak!!!!! yiiiiippppppppiiiiiii......huhuhu....gatai ni....apa?? tak nampak muka kakak aku?? satt noooooo........

ni lah kakak kesayangan aku..Nurhida Zakaria...lain ke muka kami?? memang la lain..sebab aku 'KURUS'...dia 'GEMUK'...jangan gelak...ssshhhhh...:p *sebab tu tak nak letak pix kami bersama..nanti lagi nampak 'kekurusan' aku berbanding dia...hahaha....

Kenangan Manis lagi?? jap.....nak godek-godek folder gambar...ok dah jumpa....

dapat kotak ni masa besday aku yang ke 24...aduhhh...gi letak umur plak..malas nak backspace.muda lagi kan?? lalala....apa isi nyer??? agak-agak kome ape yang aku dapat? bettooollllllll!!!!! taaaaadddddaaaaa......

alololololo....comey nyer dia...penyek dalam kotak..meh mami bawak kuwa meh.....:p

mak aihh...bukan men beso lagi hang yer wahai binatang..tapi tak pe...aku suka...sebab...aku memang berHATI binatang...:)) tq kepada si pemberi...aku menerima dengan hati yang terbuka....makin bertambahlah koleksi binatang aku...huhu....setiap malam aku ditemani.......*lihat bawah*

tydo malam tu tidak lena tanpa mereka..golek kanan ada beruang yang besooo...golek kiri ada monyet yang kechilll....sangat seronot!! bagai tido di zoo...hahaha....

mau lagi?? Kenangan Manis aku lagi....


fuuhhh...sakan ni pergi stadium tengok bola..yang atas tu Malaysia VS Syria...bawah Malaysia VS Bahrain...walaupun kalah..kami tetap sokong mereka..lalala....beriya aku bersorak sampai nak hilang suara...melompat tak sedar diri...tak ingat nak keje pagi keesokkan hari nya..pape pon sangat hepi!!!!

apa lagi nak Manis untuk 2011 aku?? sebagai seorang WARTAWAN pelatih ...hahaha...hampeh..siap kecik kan font..tak nak ngaku jadi wartawan ttuuutttttt.....*tak nak sebut*..aku banyak keluar pegi asaimen...cover cerita yang menarik dan juga tak menarik..kesimpulannya..aku hepi dengan kerja aku sepanjang aku jadi wartawan ttttuuuutttt.....jom tengok pix yang beri Kenangan Manis kat aku...huhu....:p




ehem..ehem...*dengan riak bangga*...aku nek histeria jumpa Fahrin Ahmad....lau jumpa HAZAMA mau pengsan teros kot aku...huhu...so best lah keje nie...jumpa ramai orang...

itu lah antara Kenangan Manis aku tahun 2011...banyak lagi sebenarnya..tapi takut korang busan plak nak baca...so aku akan sambung pada entri alin kay.....tibe-tibe ade mulut yang berbicara...#eleh iera ni..cerita pasal Kenangan Manis jer...cerita la kenangan tak berapa nak manis plak#..huhu...

aku akan cerita pada entri akan datang..tu pun kalau aku ingat...Tolong Ingatkan Aku....*Ana Rafali plak* :))

p/s:- Tq sebab sudi baca :))

~ aku minta maaf 2 ~

Sebagai perempuan...aku xterlepas daripada perasaan emosi yang melampau..dan itulah perkara yg sukar utk aku elak..aku sgt kuat merajuk dan tarik muka..

Oleh itu,iera nak minta maaf jika ade yang berkecil hati dengan sikap iera tu..tapi,tidak bermakna bila iera senyap dan gelak tawa,kalian boleh buat sesuka hati dan menuduh iera yang bukan2..

Bila aku senyap,aku dikata bukan2..tapi bila aku marah dan meninggi suara,ada yang kata aku perempuan bertudung..tapi tak de adap..abis tu,perempuan yang bertudung tak de perasaan ker?? Xleh marah2??..

Kadang2 aku sendiri heran..kenapa orang zaman sekarang ni suka 'gunakan' tudung sebagai bahan utama jika ada benda yang tak puas hati..

Ayat yang aku takkan lupa sampai bila2 :-
- iera ni name jer pakai tudung..tapi tak hormat orang..baik tak payah pakai tudung dan tutup aurat kalau tak de adap..

Kalau betol perangai aku yang teruk..tegur tentang perangai aku jer..aku akan terima dengan hati yang terbuka..tapi jangan kaitkan dengan pemakaian tudung..sebab org berkata demikian kepada ku juga seorang perempuan yang pakai tudung..apa perasaan anda jika benda yang sama ditujukan kepada awak..awak terimakah??atau awak akan jadi lebih meroyan?? Iera kurang pasti...

Buat sape2 yang baca entri di blog picisan ini,iera minta maaf lagi sekali..ini blog peribadi iera dan iera berhak berkongsi apa saja yang iera rasa perlu kepada pembaca..kepada sesiapa yang meluat,boleh terus baca blog blogger lain..abai kan sepankebob.blogspot.com ini...

P/s:- semakin lega selepas luahkan di sini :))
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

~ aku minta maaf ~

Tinggal lagi beberapa hari aku akan tamat kan praktikal di Utusan Malaysia..tak dinafikan banyak sangat kenangan aku di sini.tak kira manis ke pahit...semua nyer akan jadi memori untuk aku...

Untuk kakak2 dan abang2 aku yg berada di Utusan..terima kasih yang tak terhingga buat anda semua..kerana banyak tolong adek mu ini tanpa rasa jemu..terima kasih untuk segala nasihat yang telah kalian berikan pada ku...

Iera nak amek kesempatan untuk mohon maaf jika selama 4 bulan iera praktikal,iera de sakit kan hati kalian,buat kalian terasa hati,atau apa2 saja yang mengganggu hidup kalian..iera mintak maaf..

Halal kan segala makan minum iera yang penah kalian belanja..yelah..buka praktikal xde gaji..so kalian banyak belanja iera..tak mampu iera nak balas jasa kalian..

Buat kak DIANA a.k.a kak DD..iera syg sgt2 kat akak..akak byk tolong iera kat sini..akak banyak luang kan masa untuk kita..akak sanggup antar makanan kat opis walaupun time tu akak off day..tq so much kak..Tuhan aje yang dpt balas budi baik akak..

Buat kak MAIRAH a.k.a kak MAI..iera syg juga kat akak..akak byk wat iera hepi..akak selalu wat iera gelak..akak byk tolong iera..iera xtau nak balas cam ne budi baik akak tu..semoga akak hepi selalu..

Buat abg ASRON..tq sebab byk tolong iera..sejak 1st day iera praktikal,byk sgt nasihat yg abg berikan..iera mtk maaf setelah apa yg berlaku..iera akan sentiasa doa kan kebahagiaan rumah tangga abg..semoga ianya berkekal sehingga akhir hayat..

Buat abg TERMIZI..iera cuma nak cakap..iera tak perlukan Anugerah Perosak Rumah Tangga Orang tu..lau iera nak buat,sejak dulu lagi iera dah buat..bukan sekarang..bersikaplah lebih matang supaya orang akan lebih hormat kita...

Buat isteri2 staff yang penah 'tegur' iera..iera mintak maaf..iera tak de niat nak buat akak2 marah..tapi ape yang telah berlaku,iera akan jadikan sebagai pengajaran untuk iera pada masa akan datang..

P/s:- entri luahan perasaan sebelum abis praktikal akan ditambah lagi :))

Tq sudi baca :)

Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

Saturday, December 17, 2011

~ macam-macam bende tepek kat muka...nak cantek kan?? ~

aku memang sangat-sangat lah bermasalah dengan muka ni...nak kata tak lawa, bukan tak lawa langsung....comel tu ada lah sikit..huhu..ayat tak nak kalah tu....so, aku rasa dah bermacam-macam benda yang aku tepek kat muka aku ni..dengan harapan muka aku ni akan terhindar daripada pertumbuhan jerawat yang sering bermaharajalela ni...huhu...

yang paling terbaru...aku da mula gunakan produk Safi Rania Gold...selain nak dapat muka yang jauh daripada masalah jerawat..aku guna kan produk ni sebab dengan harapan dapat lah jadi jelita macam duta produk tu..Rozita Che Wan...huhuhu..nak teros jelita tau...tak nak kalah ni..huhu...

aku tak lah guna kan semua produk Safi Rania Gold tu...nak beli semua memang laaaaaaa tak mampu..so aku eli mana yang perlui jer...aku beli gel pembersih wajah, scrub pembersih wajah, penyegar, serum dan juga krim siang...baru seminggu aku pakai produk ni..tak tau lagi apa hasil nya...aku harap muka aku akan ok lepas ni...tak larat la nak bertukar produk jer...cantek tak jugak...ttteeeettttt.....

nak cantek macam ni...huhu

selain produk Safi Rania Gold, aku juga guna Oxy10...untuk nyah kan jerawat daripada pipi aku yang makin tembam ni..adduuuhhh...pipi dah makin tembam...sebab aku makin kuat makan...tak reti-reti kenyang..nak kata bela hantu raya..tak der plak..huhu....macam dah lari topik jer..ok..sambung balik....

aku gunakan Oxy10 sebelum tido...tepek jer kat jerawat yang ngade-ngade nak tumbuh tu kan...huhu....

 selepas itu, ade seorang opismate memperkenalkan satu produk kat aku...produk menghilangkan parut jerawat..ermmmm....jerawat banyak..parut jerawat apa ntah lagi....so aku pon ikot la saranan die...tapi memang agak mencabar yer pakai bende ni...bau die...errmmmm...buat aku tak lena tydo...

 ni lah minyak nyer..nampak biasa kan..tapi bila dah pakai..baru tau luar biasa ke tak..bau nyer..ermm...Tuhan aje lah yang tahu...rasa macam ikan ditepek-tepek kat muka...so korang dapat imagine kan hanyir ke tak bau nyer...aduuuhhh...nak cantek punya pasal..kene tonyoh kat jalan tar pun sanggup...kan???


p/s:- jangan cantek muka jer..perangai kene cantek gak...
peringatan untuk diri sendiri jugeeeee....:))

~ nama aku di Utusan Malaysia ~

hari sabtu..stori pon dah selamat buat..tunggu editor nak check jer...aku pon pilih port baeeeekkkk punya...duduk tempat yang agak2 boss tak leh nampak..hahaha....bajet kecik lah...lau aku nyorok pon kompom2 boss nampak kan?? diam!!! jangan gelak.....

hari itu ada salah seorang blogger tanya aku, ada ke nama aku keluar Utusan Malaysia...atau lebih spesifik nya...byline....

so khas untuk Sya MyHeart dan blogger yang rakin blogwalking kat blog picisan ni...ni lah..byline aku di Utusan Malaysia..tak banyak pon...cukup la bagi pencapaian seorang budak praktikal...*ayat pasrah sgt tau!!*

 iyer...itu lah nama saya...MAHIRAH ZAKARIA....*bukan men lagi...siap beso kan pix..*..huhu

p/s:- terima kasih kepada senior2 yang tak jemu-jemu membantu budak praktikal ni :))
lurve uoollsss.....:))

Tuesday, December 13, 2011

~entri luahan perasaan~

Hari nie,13 Disember 2011...bukan besday aku..hari ni takde pape yang penting pon untuk aku..cuma aku sedih sebab 2 rakan praktikal aku kat Utusan tu akan lalui sesi temuduga..tapi aku TAK...

Nape aku tak dpt interview kerja kat Utusan? Entah laaaa..aku pon xdpt nak bagi jawapan untuk soklan tu...aku pon masih mencari ape jawapan utk soklan yang selalu berlegar dlm pala otak aku nie...

Aku da cuba sehabis baik tyme praktikal ni..aku juga harap dapat terus keja kat sini..tapi lau xdpt,nak wat cam ner kan?? Anggap je lah xde rezeki...sedih mmg la sedih..tp setiap yang berlaku,pasti ada hikmahnya...dan Allah SWT itu maha adil...Dia tau ape yang dilakukanNya utk hamba2 nya...dan aku hanya terima ape juga yang telah ditetapkan utk aku dengan redha...:))

Utusan Malaysia...aku nak sgt kerja kat sini..sebelum aku praktikal lagi,aku dah berangan nak kerja kat sisini...tapi bila mcm2 benda yang jadi kat aku tyme praktikal ni..aku redha lau rezeki aku bukan di Utusan..mungkin di tempat lain..InsyaAllah...

Byk perkara yg aku lalui kat sini..byk sgt kenangan aku kat sini..manis,pahit,masam,masin..fuuhhhh...senang cakap..secukup rasa la kenangan aku kat sini..nak aku list kan ker kenangan2 tersebut?? Hahahaha...

Antaranya:-
-dpt lalui kehidupan bidang kewartawanan
-dpt jumpa ramai orang...aku suka sgt!!!!
-dpt jumpa super duper senior UiTM Shah Alam
-dpt belajar drpd senior2 cara penulisan yg baik
-environment keje yg sgt best!!!
-staff yang sangat sporting...

*ceh ceh...yg aku list sume yg manis2 je...yg tak manis,nt aku cite kat entri lain..ok??*

Sekarang ni,aku nak tydo..nak tenang kan perasaan..selepas ape yg jadi,aku memang xde mood nak g keje...tunggu masa nak abis praktikal jer...

Ya Allah...kembalikan lah semangat kepada ku semula..amin...

P/s:- disound oleh bini orang @ digelar perosak rumah tangga..$
yang mana satu menjadi pilihan anda??? :(

Sunday, December 11, 2011

~ aku sangat mengagumi beliau ~

ermmm...bila dah jalani praktikal ni baru aku tau ramai gak orang Melayu yang berjaya+baik hati..
bukan lah bermakna selama ni aku tak tau...cuma, bila dah kerja (kerja ker??) dengan Utusan ni baru lah aku nampak dengan bijik mata aku ni kewujudan golongan orang sebegini..huhu....*maaf jika penulisan agak skema*..lalalalala....

insan yang aku baru jumpa minggu lepas ialah pengasas D'Navechee....apa?? tak tau D'Navechee tu ape?? aku rasa korang yang tak tau tu boleh cek kat google kot...:)) tapi yang pasti produk kecantikan...kan?? :))

Datuk Azlina Che Abdullah....ermmmm...seorang ibu, wanita bekerjaya dan sungguh baik hati..
kenapa aku cakap macam tu?? sebab setelah aku interview beliau, baru aku tau niat dia yang sebenar...
nak tolong orang Melayu terutamanya yang berada di Kelantan....sebab beliau pon berasal dari sana juga...

aku tak lepas peluang untuk pergi rumah Datuk ni..seperti yang dijangka..rumah bagai kan istana...



ni baru sebahagian daripada Casa Caseh (nama kediaman Datuk)....maklum lah..aku kan tangkap pix guna BB jer..memang tak muat lah nak amek seluruh rumah tu...:p

dan tak lupa jugak, aku amek gambar bersama Datuk...

 antara kata-kata Datuk yang amat aku kagum:-
- kekayaan yang saya dapat ni, Tuhan bukan beri untuk saya seorang...bila-bila masa saje boleh ditarik balik..sebab tu saya berkongsi rezeki yang Allah SWT berikan pada saya ini dengan golongan yang memerlukan.
- ramai yang kata, saya dah kaya...apa lagi yang saya mahu?? tapi mereka tak tahu, setiap malam sebelum tido saya mesti fikir macam mana nak bantu mereka..sebab tu saya tubuhkan francais D'Navechee untuk membantu mereka
- saya akan mengadakan makan-makan di Casa Caseh bersama ahli-ahli D'Navechee agar mereka juga merasai rezeki yang Tuhan berikan kepada saya ini....


p/s:- Casa Caseh sangat gah...bila lah aku dapat berikan dekat ibu ayah?? INSYAALLAH...:))



Friday, December 9, 2011

~Pesta Nanas @ KL Tower ~

hari ini hari jumaat...huhu..tu bukan lawak...cuma aku nak ingat kan diri aku bahawa hari ini hari jumaat dan esok hari sabtu bersamaan hari aku off...*berapa banyak hari daaaaaaa*...

hari nie, asaimen aku agak seronot lah...:))
selain dapat makan..walaupun tu perkara biasa bile g asaimen, tapi hari ni aku seronot sebab asaimen aku pasal nanas...nanas ke nenas?? ermmm....sama jer kot..kan??

bila dah kata pesta NANAS...kompom2 lah nanas berlambak-lambak kat Menara KL tu...
pagi-pagi jer reporter dah dihidangkan dengan air nanas...aku yang memang pantang nampak makanan ni apa lagi....terus terkammmmmmm.....*terserlah kerakusan*..hahaha...

comel kan?? dah la comel...sedap plak tu...tapi memang tak leh buat apa lah..aku lau bab makan..semua benda sedap..lalala....

dan yang paling spesel kat pesta ni..aku jumpa kekasih baru...hahaha...jangan jeles wahai kekasih lama ku..kekasih gelapku...sedap aku telah ketemu kekasih yang baru.....:p

Mr. Nanas ni sangat ensem dan cute kan?? dah lah pandai cakap...hahaha...cubit nanti baru tau...

p/s:- pas ni nak jumpe buah buahan lain plak :p
entri pendek sebab skg tgh rehat...para lelaki g semayang jumaat....so aku nak update sebanyak entri yg boleh....MAMPU?? :))

Friday, November 25, 2011

~10 Sebab Tidak Digalakkan Pilih Suami Orang ~

pix tak de kene mengena dengan entri..:))


 1. SI DIA TIDAK AKAN BERANI MEMBUAT SEBARANG KOMITMEN DENGAN KAMU
Seorang lelaki yang tidak bahagia dalam rumah tangganya akan pasti terasa amat gembira dengan kehadiran kamu apatah lagi dia terasa dirinya diberi sepenuh perhatian yang mungkin tidak diperoleh dari isterinya sendiri. Pasti saban masa dia akan melahirkan rasa bahagianya berada di sisi kamu. Ini mungkin kelihatan seperti komitmen terhadap masa depan kamu. Tapi, percayalah itu hanyalah kata-kata manis sekadar untuk mendapatkan cinta kamu saja!

2. SANGGUP MENIPU ISTERINYA
Sikapnya yang tak jujur terhadap isterinya sendiri sudah cukup untuk dijadikan bukti jelas kepada kamu sikap sebenar si dia yang tak jujur. Dia sanggup mencari hiburan di luar rumah apabila mendapati ada masalah atau perkara yang tidak memuaskan hatinya di rumah, tanpa cuba untuk mengatasi masalah itu. Tambahan pula, kamu menjadi punca sebenar si dia menipu kepada isterinya. Ingat, si dia mungkin akan mengulangi sikap menipu ini terhadap kamu apabila kamu berdua menghadapi masalah dalam perhubungan kamu kelak.

3. HUBUNGAN SECARA SULIT
Merahsiakan sesebuah perhubungan itu sememangnya suatu perkara yang meletihkan. Melibatkan diri di dalam perhubungan sulit seperti ini akan membuatkan kamu kehilangan keyakinan diri kerana kamu akan ketinggalan dalam pelbagai aspek perhubungan yang indah. Kamu tidak boleh berjalan berdua-duaan dengan bebas dan bangga. Ini kerana kamu akan sentiasa diselubungi oleh perasaan takut dan bimbang. Takut orang lain terlihat kamu berdua-duaan lalu mengadu kepada isteri si dia. Mati kamu kena serang!

4. LELAKI LEBIH BERUNTUNG
Apa yang dimaksudkan di sini, dia dianggap lebih bertuah dalam masa yang sama tetap mempunyai sebuah keluarga yang akan tetap menyayanginya. Sebaliknya dalam diam kamu pula yang mengalami "kerugian" kerana terpaksa berkongsi kasih dengan keluarganya yang sah. Bayangkan, kamu tidak boleh menemaninya ke majlis-majlis formal kerana sudah pasti dia akan membawa isterinya. Kamu hanyalah sebagai teman di kala ingin mengubat kesunyian atau mencari hiburan jika ada masalah di rumah saja! Kamu kena ingat, mereka boleh berkahwin lebih daripada empat!
5. MAMPUKAH KAMU MENCINTAINYA?
Persoalannya, apakah kamu masih sanggup meneruskan perhubungan dengan seorang lelaki yang tidak jujur dan tidak hormat kepada isterinya? Dengan menjalinkan perhubungan secara sulit dengan kamu sudah jelas menunjukkan bahawa dia menganggap perempuan mudah untuk dipikat dan diperlakukan sewenang-wenangnya. Jika dia benar-benar menyayangi dan jujur dengan isterinya, sudah pasti dia sanggup berterus-terang. Alasan untuk tidak melukai hati isterinya bukannya alasan yang kukuh memandangkan dia sememangnya sudah melukai hati isterinya di saat dia menjalinkan hubungan dengan wanita lain!


6. SI DIA AKAN HILANG HORMAT TERHADAP KAMU
Jangan terkejut! Walaupun dia yang jatuh cinta pada kamu dan menarik minat kamu, di dalam hati lelakinya dia pasti akan pandang rendah terhadap wanita seperti kamu yang mudah terpedaya dengan kata-kata lelaki sepertinya. Siapa tahu, mungkin pada awalnya dia sekadar nak "test market" saja. Tak sangka pula kamu benar-benar terpikat. Lelaki pula, mana yang sanggup menolak tuah kan? Dalam keadaan seperti inilah yang selalunya akan timbul soal dipermainkan.

7. PEMUSNAH RUMAH TANGGA ORANG LAIN
Ingat! Sebagai wanita, kamu seharusnya lebih memahami perasaan dan naluri kaum sejenis kamu. Dengan menjalinkan hubungan dengan suami wanita lain, menunjukkan bahawa kamu tidak menghormati hak kaum kamu sendiri. Bayangkan jika hak kamu diganggu atau cuba dirampas oleh orang lain? Sebaliknya ada pula yang sanggup berkomplot dengan si lelaki untuk menipu isterinya. Ingat, jika hari ini kamu mengambil hak orang lain, tak mustahil orang lain pula akan mengambil hak kamu suatu hari nanti! Renungkan!

8. KAMU MENIPU DIRI SENDIRI
Si dia sentiasa mengucapkan kata-kata manis pada kamu tetapi masih tidak menamatkan perhubungannya dengan isterinya dan pada masa yang sama masih tidak memulakan perhubungan yang sah dengan kamu. Inilah yang dikatakan sebagai "Action that speak louder than words" (pandai cakap tapi buatnya tidak!)

9. BERWASPADALAH DENGAN "BOOMERANG KESALAHAN"

Kebanyakan orang tak kira sama ada wanita tau lelaki mempunyai sikap sukar untuk bertanggungjawab terhadap keputusan dan tindakan yang mereka lakukan secara terburu-buru. Manusia lebih mudah untuk mencari kesalahan orang lain daripada menanggung malu. Jika perbuatan si dia diketahui oleh isterinya atau saudara-mara, jangan terkejut jika dia menyalahkan kamu lalu membuatkan kamu terpaksa menanggung segala derita. Haiiiii Kasih ke mana, sayang ke mana. Tinggal kamu seorang yang menderita !

10. MASA ITU EMAS! DAN KAMU TIDAK SEPATUTNYA MENSIA-SIAKANNYA
Hubungan dengan lelaki yang telah berkahwin boleh berlanjutan selama beberapa tahun. Sedar tak sedar, usia kamu semakin meningkat. Apabila kamu sudah tua baru kamu sedar yang kamu terjerat dan tak boleh melarikan diri lagi. Jika boleh melarikan diri pun, kamu sudah tidak tahu apa yang patut kamu lakukan. Terasa begitu lama kamu mempersiakan zaman muda kamu menjalinkan hubungan yang TAK BERMAKNA!

Renung-renungkanlah sejauh mana kebenaran di sebalik apa yang cuba disampaikan. Moga boleh dijadikan panduan pada kita semua...khususnya wanita... 

 

 sumber :- http://l0llalici0us.blogspot.com 

~ saya dah tak boleh nak berBBM lagi ~

Assalamualaikum.....hari ni update blog berani mati sebab guna pc opis..hahaha....ade aku kisah?? berlagak plak pompuan ni..kang boss sergah dari belakang, tak cukup tanah nak lari...lalalalala....

nampak jer macam cool....dalam hati ni Tuhan aje yang tau...kalau boss nampak nie, mampus aku..."hey!! budak praktikal..aku suruh kau buat stori..bukan update belog..hahaha"...*itu hanyalah imaginasi si penulis...:))

kenapa tajuk entri aku?? lihat di bawah....:))





kejadian berlaku di surau Utusan Malaysia...aku memang suka cucuk jari sendiri bila nak pakai tudung...hahaha...

sakit nye Tuhan ajer yang tahu,,,nampak macam kecik jer, tapi berdenyut-denyut...tu yang sampai aku tak leh nak berBBM tu....hari tersebut aku taip bb guna tangan kanan jer...mula la taip lembap macam siput...huhu....

p/s:- dua kali tercucuk jari...rupa-rupanya ada benda tak elok yang nak jadi....:(

Thursday, November 24, 2011

entri pertama menggunakan belekberi :))

Yuuhhhuuuu...malam ni balik rumah awal..dekat opis ngantok sangat sampai terlelap depan pc..sampai dekat rumah, tak mau plak mata ni lelap..nak iron baju pon malas...

Maka aku pon,update la entri belog guna belekberi ni...fuuuyyyooooo,iera dah duna currrvvveeee 8520 la..hahaha..poyo nyer..aku pon tak percaya aku dah ade BB...

Sebelum ni,asek merengek je nak pakai BB..alhamdulillah...tercapai gak akhir nya..

Tapi tangan terkial2 lagi nak update belog guna BB ni...

Pas ni leh update blog guna BB lagi :))

P/s:- tuan tanah belog sangat teruja update blog guna BB..huhuhu...

Tuesday, November 15, 2011

~ moga ada rezeki untuk aku di sini ~



aku masih di opis....stori dah clear...tapi aku masih mengedit resume aku...nak hantar kat Utusan..kalau ada rezeki...aku nak terus kerja kat sini...

kenapa Utusan menjadi pilihan hati?? sebab buah hati aku ada kat situ...hahaha....itu lawak semata-mata...*mau kene pancung aku*..

aku berharap sangat dapat keje kat sini...sejak aku belajar kos journalism lagi aku memang dah bercita-cita nak jadi wartawan..dan sekarang ni, bila peluang dah ada depan mata, aku kena lah amek kan...lepas tu, bertawakal je lah sebab aku dah mencuba sebaik mungkin....

kalau ada rezeki aku kat Utusan, tiba lah masa aku untuk membalas jasa kedua ibu bapa aku...kahwin?? huhuhu.....lambat lagi kot...aku seronok dengan hidup aku sekarang...:))

so kepada pakwe-pakwe ku...harap bersabar yer...awek mu ini sedang menikmati erti pekerjaan....huhuhu....

*mengapakah si penulis menggandakan perkataan pakwe itu??? lu pikir lah sendiri..*:))

jadi aku berharap sangat dapat kerja terus dekat sini....doa kan aku yer...

p/s:- moga ada rezeki untuk aku di sini...:))

Monday, November 14, 2011

SELAMAT HARI JADI YANG KE-24

hepi besday to me...hepi besday to me...hepi besday to Mahirah...hepi besday to me..*sila nyanyi dengan irama yang betol kay*..:))

tapi kalau diikotkan, dah hepi belated besday lah kan...sekarang ni pun dah bulan 11, terang2 lah besday aku dah lepas...huhu..

ape yang best nyer besday aku tahun ni??errmmm....sedey : ))
sebab???? sebab tahun-tahun lepas besday aku, aku bersama family..tapi tahun ni aku keseorangan....dah lah aku off day..so duduk lah rumah sorang-sorang..kesedihan....*siap nangis lagi tau*

tapi bila pikir-pikir balik, tak payah nak sedih sangat lah kan...aku kan dah besoooo...huhu..dah 24  tahun dah...

dan kesedihan aku diubati dengan kedatangan binatang nie....
sila lihat bawah..lalala.....

 

aku sangat hepi dengan kedatangan dia....

p/s:- terima kasih kepada si pemberi....:))..saya sangat suka kan ia....

Rindu kesibukan ber-blogging


sekarang ni aku masih di ofis Utusan Malaysia...kat mana?? dekat Chan Sow Lin...huhu...rasa dah lama sangat aku tak up-date blog...

masih igt kah anda semua kepada aku?? rindu nye tyme cuti semester dulu..sebelum buat praktikal...sanggup bersengkang mata ni semata-mata nak update entri blog....punya lah berkobor-kobar berblogging, sehari sampai 3,4 entri aku buat...

tapi tu dulu...sekarang ni tak lagi..ada sebab musabab nape aku tak dapat nak aktif macam dulu...*ayat nak sedih jer*...blogger lain pon tak heran kalau aku tak update blog...kan?? kan?? baik ngaku cepat..huhu..

sebab aku tak dapat aktif berblogging:-

- laptop aku rosak..lalala....benda yang paling menyedihkan..:(
memang la dekat opis ade komputer, tapi sebagai budak praktikal, takkan lah aku nak update blog kat situ plak kan? lau boss nampak, teros die rejek aku untuk jadi staf...huhuhu..*doa kan aku jadi staff utusan yer*....amin...

- kepenatan yang amat sangat bila dah praktikal ni...bukan nak merungut, tapi itulah kenyataan nyer..tapi mengenangkan aku memang minat bidang ni, maka dengan itu, kepenatan tersebut dapat dihindar kan...:))

itulah antara sebab kenapa aku jarang update blog...lau line clear aku rajin gak blog-walking...tapi tu lah..nak mengomen nyer payah..takut kantoi....

p/s:- dua bulan dah praktikal kat Utusan Malaysia.....


Saturday, September 24, 2011

~ entri cemas-blog kembali bersawang ~

assalamualaikum....entri ari ni kene taip laju2 skit sebab aku sekarang dekat opis...maka untuk mengelakkan diri dari di nampak oleh bos maka kene laju kan sikit tahap menaip..hahaha....

rindu sangat nak berblogging macam dulu...sekarang ni tak dapat dah sebab lappy rosak...pastu sekarang dah stat praktikal dekat utusan...macam ner praktikal??

sangat sangat sangat sangat best!!!! banyak kan sangat aku?? makne nyer memang best..huhuhu...

 sebagai entri pertama cemas aku...aku nak berlagak sikit...jap ek....

p/s:- bersama- sama lah melihat link tersebut...tengok nama sape tu?? hehehe...
sama dengan tuan tanah belog ni kan?? lalalala....







Saturday, September 3, 2011

~ wartawan ditembak di Somalia...mampukah aku??? ~


Jurukamera BernamaTV terbunuh ditembak di Somalia

02/09/2011 11:43pm

KUALA LUMPUR 2 Sept. - Jurukamera BernamaTV Noramfaizul Mohd. Nor, 41, meninggal dunia setelah terkena tembakan curi semasa membuat liputan Misi Kemanusiaan Kelab Putera 1Malaysia dan BAKTI di Mogadishu, Somalia malam ini.

Wartawan BernamaTV Khairulanuar Yahaya yang turut serta dalam misi itu berkata, kejadian itu berlaku semasa Noramfaizul bersama rakan media elektronik yang sedang menaiki trak dalam perjalanan ke sebuah pusat komersial untuk menghantar berita telah terkena tembakan curi yang mengenai bahunya dan menembusi parunya.

Kejadian itu berlaku pada pukul 10.30 malam waktu Malaysia dan Noramfaizul meninggal dunia semasa menerima rawatan pada pukul 11.07 malam waktu Malaysia (Malaysia lima jam lebih awal dari Mogadishu), katanya.

Khairulanuar berkata, tembakan itu ditujukan kepada trak tentera kerajaan yang mengiringi pasukan media dalam liputan berita telah tersasar dan mengena Noramfaizul yang duduk berdekatan tingkap.

Misi tersebut yang berlepas pada 28 Ogos dari Kuala Lumpur, dijangka pulang 8 September ini. - Bernama

sumber dipetik daripada UTUSAN ONLINE

p/s:- mampukah aku menjadi seorang wartawan???

~ RAYA 2011 : aku RASA aku model ~

sekarang ni, asik cite pasal raya jer..yelah..dah kate pon tengah raya kan?? apa lah aku nie..huhu...aku pon tak nak lepas peluang nak kongsi dengan korang pasal hari raya aku...tak payah taip banyak2 lah sebab nanti korang busan nak baca..maka, gambar raya akan menerangkan segala nya..boleh??

raya tahun ni  aku bertudung...weeiii....rasa aku sangat cantek dan ayu...wa tak tipu bro!!! hahaha...
kadang- kadang aku rasa aku macam model plak...uuweeekkk.....korang harus faham..nak jadi model sebenar memang tak layak lah kan..maka, perasan sendiri je lah..huhuhu...


model contact lens...:))

model baju raya....

model kuih raya + baju kurung cotton :))

model kuih mazola....

model teh lipton + cincin belah rotan...

model wah chan...nampak tak?? :))

model malu- malu siput :p

model shawl...

model 1 hepi family..:))
lurve...

model gen2

model ape??

model ganas!!!

model dera sepupu sendiri :p
tarik rambut...

tarik kain plak!!!

model dah insaf..
nak wit raya...:))

baik sangat..
sampai bagi handset..
:))

model MCd

model jauh...tapi dekat..:))

p/s:- nak jadi model?? mampukah?? :p

Friday, September 2, 2011

~ 200 sudah ~

ok..ini entri bangga..tapi bukan bangga dengan korang yang dah der followers 1000 keatas..tapi nak bangga dengan korang yang ade followers 10 ke bawah jer...boleh kan?? :))

ari ni...bersamaan 4 Syawal, ada insan yang telah menjadi pengikut aku yang ke 200....terima kasih kerana sudi follow saye :)) *tersipu-sipu malu*

siapakah gerangan nya?? mari kita lihat..sapa yang kena!!!!


aku pon ape lagi..teros lah terjah ke blog followers aku yang ke- 200 nie...


jom ramai- ramai terjah ZUL FATTAH

ini lah gerangan nyer..lalala....*aku sedang menguatkan iman*...anda bagaimana?? :))

p/s:- terharu bila blog picisan ini juga mendapat perhatian :))

~ RAYA 2011 : mak andam terjun !! ~

Assalamualaikum...SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI..
MAAF ZAHIR BATIN...
macam mane dengan hari raya korang?? mesti meriah kan? hari raya aku biasa2 jer...masih dapat duit raya tau!!! jangan jeles..huhuhu...*pas ni dah keje, aku plak kene hulur wit raya*..

tahun ni, selain menyambut hari raya yang mulia, aku juga ade tugas baru...ape die?? jadi mak andam terjun..
sape yang aku terjun kan?? semesti nya kakak aku...memandangkan tahun ni tahun pertama raya kami bertudung, maka kene lah cantek+comey sikit..huhu...

malas nak cite banyak..layan gambar kat bawah !!! :))


mulut terkumat kamit..
membebel kat akak sendiri..

cucuk jarum kat kepala nanti baru tau!!!

aku beriya betul kan tudung die...
die sibuk berposing plak...

last step..
lau tak cantek jugak tak tau lah...
hahaha...

p/s:- kakak aku rasa die cantek sgt masa hari raya..maka, aku BERJAYA jadi mak andam terjun!!!